reklama

Na víkend do Istanbulu II.

Ako prvé po príchode sme sa podľa mapy snažili nájsť cestu k nášmu hostelu. Ubytovanie sme si dohodli už po ceste, pričom cena za noc na osobu činila 9 EUR. No počuli sme, že sa dá ubytovať aj lacnejšie, ale boli sme šťastní, že večer o desiatej nemusíme klopať po dverách a hľadať ubytovanie pre 9 ľudí. Nechali ma viesť, a tak nám tá cesta trvala trošku dlhšie (niekto raz navrhol, aby sa robili dva druhy máp pre ženy - jedna na cestu tam a druhá späť). Majiteľ hostelu vedel pekne po anglicky, tak sme sa dohovorili.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Mali sme vyhradené dve izby na prvom poschodí, chalani sa uložili do väčšej, my holky do menšej izby. Čistota bola minimálna, strop bol celý čierny od plesne, podobne aj v kúpeľni a na toalete (teraz už viem, že ak človek cestuje, má spoznávať kultúru a zvyky tej krajiny a nie hodnotiť, ale vtedy som z toho bola veľmi rozčarovaná). Ale boli sme radi, že máme kde hlavu skloniť, tak sme sa vybalili, každý si vybral svoju posteľ a ľahli si spať. Výhľad z nášho "okna" bol do izby chalanov, prakticky sme tam nemali zdroj čerstvého vzduchu. Ale aj tak sme sa chystali všetok čas stráviť v meste, takže to až tak nevadilo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

A hurá do mesta! (Tá modro-biela budova je náš hostel).

Na druhý deň sme vstali, zašli na raňajky na prízemie (boli v cene). Stretli sme tam jeden český pár manželov. Na stene visela nástenka, kde boli pripichnuté odkazy a pozdravy ľudí z celého sveta, ktorí tam prespávali. Syn majiteľa nám peknou angličtinou vysvetlil, ako sa kam dostaneme a čo by sme mali určite vidieť. Posilnení raňajkami sme sa teda vybrali do mesta. Ako prvé sme si zamenili eurá za turecké líry a vybrali sa za pamiatkami (tu si treba dávať pozor, môžu zameniť za staré líry, a vy ak o tom neviet, tak si to ani nevšimnete).

Sultanahmetova (Modrá) mešita bol náš prvý cieľ. Pohľad na ňu nás ohromil, bolo to úžasné. Cítili sme sa ako v rozprávke z Tisíc a jednej noci. Vošli sme do areálu, do mešity sme sa dostali iným vchodom pre "nevercov", dostali sme do ruky tašku (na topánky, museli sme sa totiž vyzuť), dievčatá si na hlavu dali šatky (ženy bez pokrývky hlavy tam nemôžu) a vybrali sme sa obdivovať obdivuhodné dielo. Teraz trošku histórie: Modrá mešita bola vybudovaná v rokoch 1609-1616, je jedinou mešitou na svete so 6 minaretmi (minaret je veža, odkiaľ sú veriaci zvolávaní k modlitbám). Jej názov pochádza od modrej farby sfarbenia interiéru vyzdobeného 21 043 kachličkami pochádzajúcich z Izniku. Kupola mešity meria 43 metrov a má priemer 22,4 metrov. Pre mešity platí pravidlo, že bežná mešita má jeden minaret, lepšia môže mať minarety dva. Ale šesť minaretov môže mať iba mešita v Mekke. Podľa povesti musel preto sultán nechať postaviť v Mekke siedmy minaret. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Modrá mešita

Obrázok blogu

Detail.

Obrázok blogu

Modrá mešita večer.

Po dôkladnom obzeraní Modrej mešity sme sa vybrali pozrieť druhú dominantu - mešitu Agia Sofia (Svätá Sofia), ktorá bola pôvodne kresťanským chrámom. Turci si ju upravili na mešitu pristavaním minaretov :-)). Vo vnútri sme mali možnosť ešte vidieť kresťanské motívy na stenách (asi im nevadili :-))). V tej dobe stálo vo vnútri mešity ohromne veľké lešenie, bola v rekonštrukcii. Trošku histórie o Agii Sofii: bola postavená za čias byzantského cisára Justiniána Veľkého za pozoruhodne krátky čas - 5 rokov (r. 532-537). Odvážny dizajn a pravdepodobne aj rýchlosť výstavby spôsobili nestabilitu chrámu. Po prvý krát kupola spadla po zemetrasení. V r. 563 bola nahradená kupolou s vetším prierezom ako bola pôvodná. Opravovaná bola ešte dvakrát v 9. a 14. storočí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Agia Sofia.

Obrázok blogu

Ukážka interiéru (ešte s vysokánskym lešením).

Po obzeraní mešít sme sa vybrali do podzemia k Cisterne, tiež nazývanej Yerebatan Sarayi alebo Yerebatan Sarnici. Táto cisterna je najväčšou z niekoľko stoviek starovekých cisterien, ktoré stále ležia pod Istanbulom. Môže sa v nej nachádzať až 80 000 kubických metrov vody. V cisterne sa nachádza 336 9-metrových stĺpov. Základ dvoch z týchto stĺpov tvoria znovu použité bloky kameňa s vyrezanou hlavou Medúzy. Cisterna bola vystavaná Grékmi v 6. storočí počas vlády vyššie spomínaného cisára Justiniána Veľkého. Cisterna je obklopená stenami z pálených tehál s hrúbkou 4 metre a pokrytými špeciálnou maltou ako izoláciou voči vode. Z osobných postrehov môžem pridať to, že je tam ťažko čokoľvek fotografovať (kvôli tme), kvapká tam všade voda (čo vôbec neprekvapuje) a bola tam celkom zima (čo tiež neprekvapuje :-))). Ak by ste mali chuť na kávu alebo džús, priamo v cisterne je kaviareň (nemusíte sa báť, že vám do kávy bude kvapkať voda, je prikrytá, aj keď si už nespomínam čím presne :-))).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

V cisterne.

Obrázok blogu

Medúza.

Na koniec nášho prvého dňa sme si nechali návštevu Veľkého Bazaru (ja ako žena som sa najviac tešila práve tam :-))). Veľký bazar je obrovský trh pod jednou strechou. Takmer 4000 malých krámikov sa tu tiesni jeden vedľa druhého, z toho polovica patrí zlatníkom. Kúpiť tu môžete všeličo, stratiť sa nie je vôbec problém. Čo nesmiete zabudnúť je dohadovanie sa o cene. To platí o všetkých krámikoch, hoteloch, ubytovniach v Istanbule, mám pocit, že aj všeobecne v Turecku (neviem to na isto, bola som zatiaľ len v Istanbule :-))). Turci to zbožňujú, a aj preto nasadzujú cenu minimálne na dvojnásobok. Ak je však človek šikovný, dokáže zraziť cenu na minimum. Mne sa to podarilo, keď sme odchádzali z Modrej mešity, jedna žena sa nám snažila predať šály za 20 lír jeden - približne 400 Kč. Ja som ju tak trpezlivo odmietala, ona sa tak trpezlivo nechcela dať, že nakoniec stiahla cenu na 2 líry. Ja som však mala málo peňazí, tak som ho nekúpila, čo dodnes ľutujem. Inak to otravovanie je pre Turecko typické. Sú výborní obchodníci, snažia sa všetci predávať, a ak neodoláte a poľavíte, prichystajte sa na to, že tam utratíte aj peniaze, čo máte na rezervu do dôchodku. Na bazar som šla s cieľom kúpiť si odtiaľ kostým na brušné tance. Po dlhšom hľadaní som jeden krámik so zaujímavými kostýmami aj našla. Vybrala som si kostým mojej obľúbenej červenej farby a nastal čas na dohadovanie sa o cene. Pôvodne chcel za neho 120 lír. Ja som povedala, že maximálne môžem zaplatiť 70. Tak to stiahol na 110. Ja som trvala na 70. Keďže nechcel spustiť viac, odišla som. Vonku som sa rozprávala s kamarátmi, on si ma privolal späť, že no dobre, dá mi ho za 100. Podobný postup sa zopakoval párkrát, kedy odolával, ja som trikrát odišla z obchodu, potom som sa vrátila späť. Toto moje malé divadielko mi vynieslo kostým za 70 lír :-)))). Najlepšie bolo, keď som chcela počas zjednávania zraziť cenu ešte na 60 lír, za čo mi on takmer vynadal, že keď som raz povedala 70, nemôžem chcieť znížiť tú cenu. Že či vraj v našej krajine ak niečo povieme, tak to neplatí (ja som si len pomyslela, drahý môj, keby si ty vedel).

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Veľký Bazar.

Jedna talianka nás vyslala na egyptský bazar, pretože vraj len tam majú nejakú očnú linku, ktorú nikde inde nekúpi. Tak sme tam blúdili po tých uličkách, z Veľkého bazaru sme tam došli asi za 20 minút rýchlou chôdzou. Tá vôňa, ktorú sme tam cítili, bola omamujúca. Všade boli krámiky s korením, sladkosťami... Nakoniec sme obchod, kde sme mali kúpiť tie linky nenašli, tak sme jej kúpili nejaké podobné a jeden Turek náš ešte ukecal na kúpu korenia. Ja som si vybrala nejaké korenie na mäso. Za 100 g som zapatila iba 2líry. Korenie používam zriedka (jem totiž málo mäsa), ale keď mám chuť znovu si pripomenúť Istanbul, tak len otvorím koreničku a so zavretými očami si privoniam.

Obrázok blogu

Egyptsky bazar.

Večer sme sa všetci zišli na hosteli, unavení a uzimení. Chalani si kúpili novú vodnú fajku, tak sme ju na terase nachádzajúcej sa na streche hostela s výhľadom na Agiu Sofiu hneď aj vyskúšali.

Matilda Gernátová

Matilda Gernátová

Bloger 
  • Počet článkov:  26
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som celkom obyčajný človek, no pokiaľ mi pamäť siaha, vždy som vybočovala z radu. Zoznam autorových rubrík:  GréckoAnglickoOsobnéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu